Monday, 29 September 2014

စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုသို႔


လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ဆိုလွ်င္ တိက်ျပတ္သားေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္႐ွိရေပမည္။ ရည္႐ြယ္ခ်က္ ပန္းတိုင္မ႐ွိဘဲ စမ္းတ၀ါး၀ါးႏွင့္ ေလွ်ာက္သြားေနေသာ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးသည္ လူမ်ဳိးျခားတို႔၏ မ်ဳိ၀ါးျခင္းကို ခံယူရမည္မွာ ဓမၼတာျဖစ္၍ အမ်ဳိးကြယ္ေပ်ာက္ ဆိတ္သုဥ္းသြားရမည္မွာ သဘာ၀ပင္ျဖစ္သည္။

ရခိုင္ျပည္ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးအေနႏွင့္ မိမိတို႔ ခ်ီတက္ရမည့္ ခရီးစဥ္ကို တိတိက်က် စီမံကိန္းခ်ထားရန္ အေရး ႀကီးေပသည္။ ရခိုင္လူမ်ဳိးသည္ ႏွစ္ေပါင္း (၁၇၀)ေက်ာ္ခန္႔ တိက်ျပတ္သားေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ႐ွိဘဲ၊ ဟိုမွသည္သို႔ စုန္ဆန္လြင့္ေမ်ာခ့ဲေခ်ၿပီ။ အကယ္၍ ဤက့ဲသို႔ေသာ ဆက္လက္ခရီးသြားေနမည္ဆိုက မၾကာလင့္ၿပီျဖစ္ေသာ ဆယ္စုႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္းတြင္ ရခိုင္ဆိုေသာ ေ၀ါဟာရသည္ ဒ႑ာရီ စကား သဖြယ္သာ က်န္ရစ္ခ့ဲရ႐ွာမည္ မလြဲေပ။

လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၏ ခ်ီတက္ရမည္ျဖစ္ေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္ မွန္မွန္ကန္ကန္ခ်မွတ္ႏိုင္ေရးအတြက္ ေနာက္ခံ ရာဇ၀င္ႏွင့္ လက္႐ွိအေျခအေနကို ေရေရလည္လည္ နားလည္သေဘာေပါက္ရန္ အေရးႀကီးေပသည္။

လြန္ခ့ဲေသာ ရာစုႏွစ္အနည္းငယ္၏ ဟိုမွာဘက္တြင္ ရခိုင္သည္ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ လူမ်ဳိးတစ္ရပ္ အေနႏွင့္ တည္႐ွိခ့ဲေၾကာင္းကို ရာဇ၀င္သမိုင္းသည္ အမွန္အတိုင္း ဟစ္ေၾကြးေၾကာ္လ်က္ ႐ွိေပသည္။ ဤေၾကြးေၾကာ္ခ်က္ကို အျဖာျဖာေသာ ရခိုင္ေ႐ွးေဟာင္း လက္ရာအႏုပညာမ်ားက ဟုတ္မွန္ေၾကာင္း ၀န္ခံသက္ေသျပလ်က္ ႐ွိေပသည္။

သို႔ေသာ္ ၁၇၈၅ ခုႏွစ္တြင္ကကား ရခိုင္အမ်ဳိးသားလြတ္လပ္ေရးသည္ တိုင္းျခားလက္ေအာက္တြင္ သက္ေရာက္ အ႐ွံဳးေပးခ့ဲရေပသည္။ ဤက့ဲသို႔ လြတ္လပ္ေရးဆံုး႐ွံဳးခ့ဲရသည္မွာ ျပည္တြင္းျပႆနာ သက္သက္မွ်သာျဖစ္ေသာ နန္းတြင္းမေက်နပ္မွဳကို အိမ္နီးခ်င္းဗမာလူမ်ဳိးအား ေျဖ႐ွင္းေပးရန္ ဖိတ္ေခၚပင့္ေဆာင္ခ့ဲေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ေခ်သည္။ ရခိုင္ျပည္အား သိမ္းပိုက္ရန္ အခြင့္ကို သာ ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနေသာ ဘိုးေတာ္ေမာင္၀ိုင္း၏ ကလိမ္ဥာဏ္ကို သတိမမူေသာေၾကာင့္ ရခိုင္ အမ်ဳိးသားလြတ္လပ္ေရး မေတာ္တရား ဆံုးပါးခ့ဲရေခ်သည္။

လူမ်ဳိးျခား၏ ညွင္းဆဲႏွိပ္စက္ေသာ လက္ေအာက္တြင္ မေနလိုၾကသည့္ မ်ဳိးခ်စ္သူရဲေကာင္းတို႔သည္ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ေတာ္လွန္တိုက္ပြဲ၀င္ၾကသည္ကား မွန္ေပ၏။ "သို႔ေသာ္ မညီညြတ္ ဘဲႏွင့္ စြန္႔စားသည္" ဆိုသက့ဲသို႔ စည္းလံုးညီညြတ္ေရးကို မတည္ေဆာက္ဘဲ ေတာ္လွန္တိုက္ပြဲ၀င္ၾကေသာ ဗိုလ္ခ်င္းပ်ံတို႔ ႀကိဳးပမ္းခ်က္သည္ အခ်ည္းအႏွီးျဖစ္ခ့ဲရေပသည္။

ဤသို႔ ဗမာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ရခိုင္အမ်ဳိးသားမ်ား ေတာ္လွန္ေနၾကသည့္ အခ်ိန္တြင္ အဂၤလိပ္-ဗမာ ပထမ စစ္ပြဲ ျဖစ္ပြားလာခ့ဲသည္။ ဤသည္အခါတြင္ ရခိုင္တို႔၏ ခ်ဳိးႏွိမ္မရၿပီျဖစ္ေသာ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ႏွင့္ တက္ၾကြ ရဲရင့္ေသာ စြမ္းအားကို နယ္ခ်ဲ႔အဂၤလိပ္သည္ မိမိတို႔၏ နယ္ပယ္ခ်ဲ႔ထြင္ေရးအတြက္ လိမၼာပါးနပ္စြာႏွင့္ အသံုးခ်ခ့ဲၾကသည္။ အခ်က္ဆယ္ခ်က္ပါ၀င္ေသာ စာခ်ဳပ္ႏွင့္ ရခိုင္လြတ္လပ္ေရးကို ျပ႐ုပ္ျပကာ ရခိုင္ အမ်ဳိးသားတို႔အား လွည့္စားခ်ဳပ္ဆိုခ့ဲၾကသည္။ ရခိုင္တို႔သည္ ေသြးကိုရင္းႏွီးကာ ဗမာ့အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အသက္ေပးေတာ္လွန္ခ့ဲၾကေသာ္လည္း ျမတ္ႏိုးေသာ လြတ္လပ္ေရးကိုကား မရ႐ွိခ့ဲၾကေပ။ အဂၤလိပ္ နယ္ခ်ဲ႔ႀကီး လက္ေအာက္သို႔သာ ကၽြန္သေဘာက္အျဖစ္ႏွင့္ ထပ္မံက်ဆင္းရျပန္သည္။ ကၽြန္ဆက္ေျပာင္း ခ့ဲရေခ်သည္။ အမွန္မူ ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္တုိ႔သည္ အေ႐ွ႔တလႊားတြင္ နယ္ခ်ဲ႔လာၾကေသာ အဂၤလိပ္၏ ကလိမ္ဥာဏ္ကို တင္ႀကိဳမျမင္ႏိုင္စြမ္းခ့ဲၾကေခ်။ ေႏွာင္ႀကိဳးမလြတ္ကင္းေသာ ႏိုင္ငံျခား အကူအညီကို ယူမိျခင္းမ်ားမွာ ရခိုင္လူမ်ဳိး၏ ဒုတိယမဟာအမွားေတာ္ပံုပင္ ျဖစ္ေခ်သည္။ နယ္ခ်ဲ႔တစ္ဦး၏ လက္မွ လြတ္ေျမာက္လိုသည့္အတြက္ အျခားနယ္ခ်ဲ႔ႏိုင္ငံ၏ အက်ဳိးကို ျပလိုက္သက့ဲသို႔ပင္ ျဖစ္ေတာ့သည္။

ရခိုင္ျပည္ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ေသာအခ်ိန္ႏွင့္ က်ေရာက္ၿပီးေသာအခ်ိန္သည္ကား ဗမာ နယ္ခ်ဲ႕၀ါဒ ထိပ္ဆံုးသို႔ေရာက္ေနေသာ ကာလပင္ျဖစ္ေခ်သည္။ ၎အခ်ိန္တြင္ ဗမာသည္ မြန္၊ ရခိုင္၊ ကခ်င္၊ ႐ွမ္း အစ႐ွိသည္တို႔အျပင္ အာသံ၊ မဏိပူရ၊ ယိုးဒယား၊ ဇင္းမယ္၊ အစ႐ွိသည့္ အနီးအနား ႏိုင္ငံငယ္တို႔ကို က်ဴးေက်ာ္သိမ္းပိုက္ကာ၊ ဗမာ့အင္ပါယာကို ထူလႊင့္ေနေခ်သည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ အဂၤလိပ္တို႔သည္ အေနာက္ဥေရာပမွေနၿပီး ကမာၻႏွင့္ခ်ီကာ နယ္ပယ္ခ်ဲ႕ထြင္လာခဲ့သည္။ နယ္ခ်ဲ႕ႏိုင္ငံံျဖစ္ေသာ အဂၤလိပ္ႏွင့္ ဗမာသည္ နယ္စပ္ခ်င္းထိေတြ႔ ထူစပ္လာခဲ့ေသာအခါတြင္ သဘာ၀အေလ်ာက္ အျငင္းပြားရန္ျဖစ္ခဲ့ၾက သည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ပိုမိုအားေကာင္းေသာ အဂၤလိပ္သည္ ဗမာ့အင္ပါယာတစ္ခုလံုးကို အလြယ္တကူႏွင့္ အႏိုင္ယူသိမ္းပိုက္ႏိုက္ခဲ့ေပသည္။

နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္၏ လက္ေအာက္တြင္ကား ဗမာ၊ ရခိုင္၊ ႐ွမ္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကယားတို႔သည္ အဆင့္အတန္း အားျဖင့္ ကဲြျပား၊ ျခားနားျခင္းမ႐ွိေခ်။ အားလံုးသည္ အဂၤလိပ္၏ကၽြန္ဘ၀တြင္ ရပ္တည္၍ အားလံုးကပင္ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕၀ါဒကို ရန္သူအျဖစ္ သတ္မွတ္ခဲ့့ၾကသည္။

သို႔ေၾကာင့္လည္း ရခိုင္ဇာနည္ ဦးဥတၱမ၏ ႏိုးၾကားတက္ၾကြေသာ ေ႐ွ႕ေဆာင္လမ္းျပမွဳေအာက္တြင္ လြတ္ေျမာက္လိုေသာစိတ္ဓါတ္သည္ တဖြားဖြားရင့္သန္လာကာ လူမ်ဳိးစုေသြးစည္းညီညြတ္ေရးကို အရတည္ေဆာက္ခ့ဲၾကသည္။ ပင္လံုညီလာခံကို က်င္းပကာ လူမ်ဳိးစု သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ကို ေရးဆြဲၿပီး ျပည္ေထာင္စုစိတ္ဓါတ္ကို ျမွင့္တင္ခ့ဲၾကသည္။

အံုၾကြႏိုးၾကားေသာ လူမ်ဳိးစုအားလံုးသည္ တစ္ခုတည္းေသာ ရန္သူျဖစ္သည့္ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႔အား ေတာ္ လွန္ရန္ စိုင္းျပင္းၾကေလၿပီ။ အေ႐ွ႔အာ႐ွ ညီညြတ္ေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးရမည္ ဆိုေသာ ေၾကြးေၾကာ္သံသည္ က်ယ္ျပန္႔လာခ့ဲသည္။ အေ႐ွ႔တခြင္မွ အင္အားႀကီးမားလာေသာ ဂ်ပန္ကို မဟာမိတ္ဖြဲ႔ကာ အဂၤလိပ္ကို ေတာ္လွန္ခ့ဲၾကသည္။

ဤသည္တြင္ တဖန္ ရခိုင္-ဗမာႏွင့္တကြ လူမ်ဳိးစုအားလံုးသည္ လိမ္လည္ျခင္း ခံရျပန္သည္။ ဂ်ပန္သည္ လြတ္လပ္ေရး၏ ကယ္တင္႐ွင္ မဟုတ္ေခ်။ နယ္ခ်ဲ႔ေဟာင္းတို႔၏လက္မွ နယ္ပယ္လုေနေသာ နယ္ခ်ဲ႔ အင္အားသစ္သာ ျဖစ္ေလသည္။ သို႔ေၾကာင့္လည္း ျပည္ေထာင္စုကို အတုအေယာင္ေဆာင္ ေ႐ႊရည္စိမ္ လြတ္လပ္ေရးကို ေပးအပ္ကာ ဖက္ဆစ္စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ၾကျပန္သည္။

သို႔ေၾကာင့္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေသြးေျမာက္ေနၾကေသာ လူမ်ဳိးစုမ်ားသည္ ေခါင္းငု႔ံခံမေနၾကေတာ့ေခ်။

ကမာၻ႔ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနသည္လည္း တိုင္းျပည္တစ္ျပည္က အျခားတိုင္းျပည္တစ္ျပည္အား မတရား သျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳကို ခြင့္မျပဳေတာ့ေခ်။ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံေရးဇာတ္ခံုေပၚတြင္ ကိုလိုနီစနစ္သည္ အသက္ငင္လ်က္ ႐ွိေခ်ၿပီ။ လြတ္ေျမာက္ေရးကို ျမတ္ႏိုးေသာ လူသားတို႔သည္ ဖက္ဆစ္စနစ္ကိုလည္း မေၾကာက္၊ ေခ်ာ့ျမွဴျခင္း တြင္လည္း မေပ်ာ့ည့ံေတာ့ေခ်။ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္ေသာ သူတို႔၏ တရားေသာ တုိက္ပြဲသည္ ေအာင္ျမင္ရမည္သာ ျဖစ္ေခ်သည္။

သို႔ေၾကာင့္လည္း ဖက္ဆစ္စနစ္ကို ၿဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႔ႏွင့္ ပူးေပါင္းတိုက္ထုတ္ကာ တက္ၾကြေသာ ႏိုင္ငံေရးႏိုး ၾကားမွဳႏွင့္ ကမာၻ႔အေျခအေန ခြင့္ျပဳခ်က္အရ ၿဗိတိသွ်တို႔အား တဖန္တြန္းလွန္ႏိုင္ခ့ဲၾကသည္။

၁၉၄၈-ခု ဇန္န၀ါရီလတြင္ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ရပ္အျဖစ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးရသည္ဟု အသိအမွတ္ျပဳခံရေလၿပီ။

ယေန႔တြင္ကား ရခိုင္သည္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံဟု ေၾကြးေၾကာ္ေနေခ်ၿပီ။ ဤစခန္းသည္ ရခိုင္တုိ႔၏ ခရီးလမ္းအစေလာ၊ လမ္းခုလတ္ေလာ၊ လမ္းဆံုးေလာဆိုေသာ အခ်က္ကို ေလ့လာရန္လိုသည္။

ဤသည္ ျပႆနာကို သေဘာေပါက္ရန္ "ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို တကယ္တမ္း နားလည္ရန္၊ ရခိုင္ျပည္၏ လက္႐ွိအေျခအေနႏွင့္ ယွဥ္တြဲသံုးသပ္ရန္ အေရးႀကီးေပသည္။

ျပည္ေထာင္စုဟူသည္ တစ္ဦးခ်င္းအေနျဖင့္ ရပ္တည္ျခင္းငွာ မစြမ္းႏိုင္ေသာ (၀ါ) သီးျခားတစ္ဦးခ်င္းစီ ရပ္မေနလိုၾကေသာ ႏိုင္ငံငယ္မ်ားက တစ္ျပည္ေထာင္တည္းစနစ္ကိုလည္း မႏွစ္ၿမိဳ႔ေသာေၾကာင့္ "လြတ္လပ္မွဳ၊ ညီညြတ္မွဳ၊ တရားမွ်တမွဳ"တည္းဟူေသာ အေျခခံ သံုးခ်က္အေပၚမူတည္ကာ မိမိတို႔သေဘာဆႏၵအေလ်ာက္ ပူးေပါင္းဖြဲ႔စည္းထားေသာ အစုေ၀း ျပည္ေထာင္ျဖစ္ေပသည္။

"မိမိတို႔ ဆႏၵအေလ်ာက္ ပူးေပါင္းျခင္း"ဆိုေသာ စကားအရ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္ စုမွ ခြဲထြက္ပိုင္ခြင့္၊ ပူးေပါင္းပိုင္ခြင့္ ႐ွိေပသည္။ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံသည္ လက္နက္ႏွင့္ က်ားကန္ တည္ေဆာက္ထားေသာ ႏိုင္ငံမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ "ဆႏၵ"ႏွင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္ေပသည္။ အေျခခံအခ်က္မ်ားျဖစ္ေသာ "လြတ္လပ္မွဳ၊ ညီညြတ္မွဳ၊ တရားမွ်တမွဳ" ပ်က္သုဥ္းလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုမွ ခြဲထြက္ပိုင္ခြင့္ ႐ွိေပသည္။

"လြတ္လပ္မွဳ"ဆိုေသာ အပိုင္းတြင္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၏ လူမ်ဳိးမ်ား ျပည္မ်ား၌ မိမိကိုယ္ပိုင္ သီးျခားေသာ လြတ္လပ္မွဳသည္ တည္တ့ံရေပမည္။ ျပည္နယ္မ်ား (၀ါ) ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔ႏွင့္ ႏိုင္ငံမ်ားအားလံုး သေဘာ တူ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရသို႔ အပ္ႏွင္းထားေသာ အခြင့္အာဏာမွအပ၊ က်န္အာဏာမ်ားသည္ ျပည္နယ္ မ်ားႏွင့္သာ သက္ဆိုင္ရေပမည္။ ျပည္နယ္တစ္ျပည္၏ အတြင္းေရး (ဥပမာ- ျပည္နယ္အစိုးရ ေ႐ြး ခ်ယ္ျခင္း၊ ျပည္နယ္ဥကၠ႒ တင္ေျမွာက္ျခင္း) တို႔တြင္ တျခားလူမ်ဳိးစု တစ္ရပ္က ၀င္ေရာက္ခ်ယ္လွယ္ျခင္း မျပဳရေပ။ ျပည္နယ္တစ္ျပည္နယ္ (၀ါ) လူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္သည္ အျခားလူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္၏ ၾသဇာခံ၊ လက္ေအာက္ခံ မျဖစ္ရေခ်။ ျပည္နယ္အဖြဲ႔၀င္ လူမ်ဳိးစုအားလံုးသည္ မိမိျပည္နယ္ႏွင့္ မိမိ လြတ္လပ္ေရး ရ႐ွိၿပီး ျဖစ္ရမည္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။ (The States are co-equally Supreme within their own Sphere; in no Sense are they Subardinate Co-operations. P-2. Federal Governments)

"တရားမွ်တမွဳ"ဆိုေသာ အပိုင္းတြင္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ လူမ်ဳိးစုအားလံုးသည္ တူညီေသာ အခြင့္အေရး ကို ခံစားရမည္ ျဖစ္ေပသည္။ ျပည္နယ္ႀကီးသည္ျဖစ္ေစ၊ ျပည္နယ္ငယ္သည္ျဖစ္ေစ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ (Second Chamber) (လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတြင္ ပိုမိုအေရးႀကီးသည္) သို႔ တူညီေသာ ကိုယ္စားလွယ္အမတ္ကို လႊတ္ရေပမည္။ (And among independent soverign states, bound together by a simple league, the parties, however unequal in size, ought to have an equal share in the council (Second Chamber) P-117 on the constitution)

ျပည္ေထာင္စုအစိုးရကို ဖြဲ႔စည္းသည့္ေနရာတြင္လည္း တစ္ျပည္ေထာင္တည္းႏိုင္ငံ (Uniterary State) မွာက့ဲသို႔ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္မ်ား သက္သက္ေပၚတြင္ မူမတည္ဘဲ လူမ်ဳိးစုႏွင့္ ျပည္သူ႔ ကိုယ္စားလွယ္အမတ္မ်ားအေပၚ ပူးေပါင္းသေဘာတူညီခ်က္အရသာ ဖြဲ႔စည္းရမည္ျဖစ္ေပသည္။

ၿပီးလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတြင္ လူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္က ၾသဇာအာဏာလႊမ္းမိုးျခင္း မ႐ွိရေခ်။ လူမ်ဳိးစုအားလံုး သည္ တူညီေသာ ျပည္နယ္မ်ားအျဖစ္သာ ရပ္တည္သင့္ေပသည္။ ကိုလိုနီ(၀ါ) အင္ပိုင္ယာႏိုင္ငံတြင္ သာ ျပည္မႏိုင္ငံ (အမိႏိုင္ငံ)ႏွင့္ အင္ပိုင္ယာျပည္နယ္ နယ္ပယ္ဟူ၍ ခြဲျခား႐ွိသည္။ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတြင္ လူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္က ျပည္မဟုခံယူၿပီး တျခားလူမ်ဳိးစုမ်ားကို ျပည္နယ္မ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားလွ်င္ ၎ႏိုင္ငံသည္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံဘ၀မွ ကိုလိုနီ အင္ပိုင္ယာႏိုင္ငံဘ၀သို႔ ေလ်ာဆင္းခ့ဲေလၿပီ။ ၁၉၁၉ ခုႏွစ္တြင္ ဖြဲ႔စည္းခ့ဲေသာ ၀ီးမားရီးပါးဘလစ္(Weimer Republic)ကို (Germen Empire)ဟုသာ ကင္းပြန္းတပ္ အသိအမွတ္ျပဳခ့ဲၾကသည္။ အေၾကာင္းမူ ၎ႏိုင္ငံသည္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံဟုပင္ ခံယူေသာ္လည္း (Prussia)ႏိုင္ငံကသာ ၾသဇာအာဏာ အားလံုးကို လႊမ္းမိုးသိမ္းယူထားသည္။ တျခား အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံတို႔ မွာ ျပ႐ုပ္သေဘာသာ ႐ွိသည္။ သို႔ေၾကာင့္လည္း (The old German Empire was neither truely federal nor truely democratic, for in no truely federal system, do you find the predominence of on state)ဟု စာမ်က္ႏွာ ၁၁၉ Modern Constitution တြင္ ေရးသားထားေပသည္။

သို႔ျဖစ္ရာ လြတ္လပ္ေရး၊ တရားမွ်တေရး၊ ညီညြတ္ေရးဆိုေသာ အခ်က္သံုးခ်က္သည္ ျပည္ေထာင္စု၏ အႏွစ္သာရပင္ ျဖစ္ေခ်သည္။ ဤအခ်က္သံုးခ်က္ ကြယ္ေပ်ာက္မည္ဆိုက ျပည္ေထာင္စုသည္ ျပည္ေထာင္ စုႏိုင္ငံမဟုတ္ေခ်။

ဤသို႔ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ၏ အေျခခံသေဘာတရားကို နားလည္ၿပီးေနာက္ ယေန႔ ရခိုင္ျပည္အပါအ၀င္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ႏိုင္ငံကို ခ်ိန္ထိုးၾကည့္သင့္ေပသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ၏အမည္ကိုပင္ ေဆာင္ယူထားေသာ္လည္း စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္ စုႏိုင္ငံကား မဟုတ္ေပ။

လြတ္လပ္မွဳဆိုေသာ တရားႏွင့္ ဖီလာဆန္႔က်င္ကာ ရခိုင္လူမ်ဳိးစုႏွင့္ မြန္လူမ်ဳိးစုတို႔သည္ ျပည္နယ္အဆင့္ တြင္မွ မရပ္တည္ၾကေပ။ ယေန႔ ခ်င္းသည္လည္း ၀ိေသသတိုင္း၏ ၾသဇာအာဏာနည္းပါးမွဳကို တင္ျပေတာင္းဆိုေနၾကသည္။ ဖဆပလ ႏွစ္ျခမ္းကြဲၿပီးေနာက္ သန္႔႐ွင္းအစိုးရဖြဲ႔ေသာအခါ ကခ်င္ျပည္နယ္ သူ/သားတို႔၏ ဆႏၵႏွင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီးဆန္႔က်င္ကာ ဦးႏုသည္ မိမိသေဘာႏွင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဥကၠ႒ ကို ေ႐ြးခ့ဲသည္။ ဤသို႔ေ႐ြးေျမွာက္ႏိုင္ေအာင္လည္း အေျခခံဥပေဒက ခြင့္ျပဳထားေပသည္။ တျခားေသာ ျပည္နယ္တို႔ကလည္း မိမိတို႔တြင္ ရသင့္ေသာအခြင့္အေရးမ်ား မျပည့္စံုေၾကာင္း ဟစ္ေၾကြးေန ၾကသည္။

တရားမွ်တမွဳကား ဤျပည္တြင္ မ႐ွိေခ်။ ဗမာလူမ်ဳိးစုသည္ လူမ်ဳိးႀကီးဟုဆိုကာ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရ (Federal Authority) အားလံုးကို သိမ္းယူထားေပသည္။ အမွန္က ဗမာလူမ်ဳိးစုသည္ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရဆိုေသာစကားကို ျပည္မအစိုးရ (Central Burma Government) ႏွင့္ ေရာေထြး႐ွက္ထင္ ျပဳထားသည္။ အမွန္ လူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္၏ အစိုးရႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရသည္ တိက်ျပတ္သားစြာ ကတၱားျခားထားရ မည္ျဖစ္ေပသည္။

လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္တြင္မူ လူမ်ဳိးစုတစ္ရပ္စီမွ တူညီေသာ ကိုယ္စားလွယ္ဦးေရ လႊတ္ျခင္းမ႐ွိသည္ မွာ ေတြးေတာစရာျဖစ္ေနသည္။

သို႔ျဖစ္ရာ ယေန႔ျပည္ေထာင္စုသည္ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု မျဖစ္ႏိုင္ေပ။

သို႔ျဖစ္ရာ ျပည္ေထာင္စု မစစ္မွန္ေသးပါဟုဆိုလွ်င္ ရခိုင္အမ်ဳိးသားတို႔၏ လြတ္ေျမာက္ေရးသည္လည္း မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် မစစ္မွန္ႏိုင္ေပ။

ရာစုႏွစ္ ႏွစ္ခုတိုင္တိုင္ ေသြးကို ရင္းႏွီးကာ ေတာ္လွန္ေတာင္းဆိုလာၾကေသာ လြတ္လပ္ေရးကို ရခိုင္ အမ်ဳိးသားတို႔ မပိုင္ဆိုင္ေသးဟုဆိုလွ်င္ စစ္မွန္ေသာ လြတ္လပ္ေရးရ႐ွိေအာင္ထိ ခ်ီတက္ၾကရန္မွာ တာ၀န္ပင္ ျဖစ္ေခ်သည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ရခိုင္အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးသည္ ရခုိင္အမ်ဳိးသားတို႔ ခ်ီတက္ရမည့္ ပန္းတိုင္ပင္ျဖစ္ေခ်သည္။

သို႔ေသာ္ ယေန႔သည္ တိုင္းငယ္၊ ျပည္ငယ္ကေလးမ်ားက ျပည္ေထာင္စုမ်ားကို အေရးတယူ ဖြဲ႔စည္းေနၾကေသာ "ျပည္ေထာင္စုေခတ္" ျဖစ္ေပသည္။

"စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု"မ်ားသည္ အဖြဲ႔၀င္ ျပည္ငယ္မ်ား၏ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္ တိုးတက္ေရးကို ထိန္းသိမ္းျမွင့္တင္ေပးေနေသာ ကာလျဖစ္ေပသည္။ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားသည္ တိုင္းငယ္ျပည္ငယ္မ်ားကို ၀ါးမ်ဳိရန္ ႀကံ႐ြယ္ေနၾကသည္ကို တိုင္းျပည္ငယ္ကေလးမ်ားက စုေပါင္းစနစ္ျဖင့္ ကာကြယ္ေနၾကေသာ ကာလျဖစ္သည္။

ကခ်င္၊ ကရင္၊ မြန္၊ ႐ွမ္း၊ ရခုိင္၊ ဗမာစေသာ လူမ်ဳိးငယ္မ်ားသည္ တသီးတျခားစီ ရပ္တည္ျခင္းထက္ ၊ ျပည္ေထာင္စုအျဖစ္ႏွင့္ ရပ္တည္ျခင္းက ပိုမိုသင့္ေတာ္ေပမည္။

သို႔ေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး စစ္မွန္မွဳ႐ွိေသာ ျပည္ေထာင္စုသစ္တစ္ရပ္ကုိ ဖြဲ႔စည္းရန္ လံုးပမ္း ႀကိဳးစားၾကရမည္မွာ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ တာ၀န္ပင္။ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု ျပည္လည္ ဖြဲ႔စည္းေရးသည္ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္ပင္။ ခ်ီလွမ္းရမည့္အစား တစ္ျပည္ေထာင္တည္းႏိုင္ငံ အျဖစ္သို႔သာ သြားေနမည္ ဆိုက ျပည္ေထာင္စုႀကီးကို ၿဖိဳခြဲဖ်က္ဆီးပစ္သည္ႏွင့္ တူညီေပသည္။

လြတ္လပ္ေရးကို ျမတ္ႏိုးေသာ ရခိုင္အမ်ဳိးသားတို႔သည္ တျခားလူမ်ဳိးစုတို႔ႏွင့္ လက္တြဲကာ ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ ညီၿပီး အျမင္က်ယ္ေသာ ရည္႐ြယ္ခ်က္ ျဖစ္သည္။ "စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု"သို႔ ခ်ီတက္ၾကရန္ ျပင္ဆင္ ညီညြတ္ ၾကသင့္ေပၿပီ။

ေစာေမာင္ေမာင္

၁၉၆၂ ခုႏွစ္ထုတ္ ရခိုင္တန္ေဆာင္မဂၢဇင္းတြင္ ေဖာ္ျပပါ႐ွိခ့ဲေသာ စာေရးသူ စစ္ေတြေစာေနာင္၏ (ေစာေမာင္ေမာင္)အမည္ျဖင့္ ေရးသားခ့ဲေသာ စာတမ္းျဖစ္ပါသည္တိုးတက္ေရးသတင္းလႊာ အတြဲ(၃)၊ အမွတ္(၁)တြင္ ျပည္လည္ေဖာ္ထုတ္ တင္ျပထားပါသည္။

0 comments:

Post a Comment