ေ၀သာလီဒဂၤါးတံဆိပ္သည္ သီရိ၀စၦမဟုတ္
သုေတသီအခ်ိဳ႕က ေ၀သာလီဒဂၤါးတြင္ ပါရွိေသာ တံဆိပ္ကို သီရိ၀စၦဟူ၍၎၊ သီ၀ဘုရားသခင္၏ ခက္ရင္းခြဟူ၍၎၊ ေနာက္တစ္ဘက္တြင္ ပါရွိေသာ ႏြားလားရုပ္ကို သီ၀ဘုရားသခင္၏ စီးေတာ္ယဥ္ နႏၵိႏြားလား (Bull Nandi) ဟူ၍၎ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာဆို ေရးသားေနၾကေပသည္၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႕ေကာင္စီကလည္း ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ အမွတ္တံဆိပ္ကို သီရိ၀စၦဟူ၍ အသိအမွတ္ျပဳျပီး ရခိုင္ျပည္နယ္ တံဆိပ္အျဖစ္ သံုးစြဲလာခဲ့ၾကသည္မွာ ယေန႔အထိျဖစ္သည္၊ ရခိုင္သူ ရခိုင္သားမ်ားကလည္း သီရိ၀စၦဟူ၍ အျမတ္တႏိုး လိုလိုလားလား ဂုဏ္ယူေျပာဆိုသံုးစြဲ ေနၾကေပသည္။
ကၽြန္ေတာ့္အေနျဖင့္ နႏိၵႏြားလား၊ သီရိ၀စၦ၊ ခက္ရင္းခြဟူေသာ အဆိုမ်ားကို လံုး၀လက္မခံႏိုင္ပါ။ ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ ႏြားလားသည္ ဇာတ္နိပါတ္ေတာ္လာ ႏြားလားဥႆပ၊ သမၼာသမၺဳဒၶ ဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူေသာလ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို ရေတာ္မူျပီး ဘုရားအျဖစ္သို႕ ေရာက္ေတာ္မူေသာလ၊ ပရိနိဗၺါန္စံ၀င္ေတာ္မူေသာလ၊ ျဗိႆရာသီ၏ ရာသီရုပ္ႏြားလားဥႆပ၊ ေလးခန္းဗုဒၶ၀င္တြင္ ပါရွိေသာ ႏြားလားဥႆပ၊ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီတည္းဟူေသာ ဆန္စပါးပြားမ်ားသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အဓိကေက်းဇူးရွင္ မိခင္ဘခင္ႏွင့္တူေသာ ႏြားလားဥႆပ၊ ဘုရားရွင္၏ ေျခေတာ္စက္တြင္ပါေသာ ႏြားလားဥႆပ၊ ရခိုင္တို႔၏ ၁၂ ရာသီစက္တြင္ ပါေသာ ျဗိႆရာသီ ရုပႏြားလားဥႆပ သာျဖစ္ေၾကာင္းကို ဦးရာဇ္ေျမမဂၢဇင္း အမွတ္ (၁၀) စာမ်က္ႏွာ (၄၁ - ၄၃) တြင္ ရွင္းလင္းေရးသားခဲ့ျပီး ျဖစ္ပါသည္။
သုေတသီအခ်ိဳ႕က ေ၀သာလီဒဂၤါးတြင္ ပါရွိေသာ တံဆိပ္ကို သီရိ၀စၦဟူ၍၎၊ သီ၀ဘုရားသခင္၏ ခက္ရင္းခြဟူ၍၎၊ ေနာက္တစ္ဘက္တြင္ ပါရွိေသာ ႏြားလားရုပ္ကို သီ၀ဘုရားသခင္၏ စီးေတာ္ယဥ္ နႏၵိႏြားလား (Bull Nandi) ဟူ၍၎ အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာဆို ေရးသားေနၾကေပသည္၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႕ေကာင္စီကလည္း ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ အမွတ္တံဆိပ္ကို သီရိ၀စၦဟူ၍ အသိအမွတ္ျပဳျပီး ရခိုင္ျပည္နယ္ တံဆိပ္အျဖစ္ သံုးစြဲလာခဲ့ၾကသည္မွာ ယေန႔အထိျဖစ္သည္၊ ရခိုင္သူ ရခိုင္သားမ်ားကလည္း သီရိ၀စၦဟူ၍ အျမတ္တႏိုး လိုလိုလားလား ဂုဏ္ယူေျပာဆိုသံုးစြဲ ေနၾကေပသည္။
ကၽြန္ေတာ့္အေနျဖင့္ နႏိၵႏြားလား၊ သီရိ၀စၦ၊ ခက္ရင္းခြဟူေသာ အဆိုမ်ားကို လံုး၀လက္မခံႏိုင္ပါ။ ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ ႏြားလားသည္ ဇာတ္နိပါတ္ေတာ္လာ ႏြားလားဥႆပ၊ သမၼာသမၺဳဒၶ ဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူေသာလ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ကို ရေတာ္မူျပီး ဘုရားအျဖစ္သို႕ ေရာက္ေတာ္မူေသာလ၊ ပရိနိဗၺါန္စံ၀င္ေတာ္မူေသာလ၊ ျဗိႆရာသီ၏ ရာသီရုပ္ႏြားလားဥႆပ၊ ေလးခန္းဗုဒၶ၀င္တြင္ ပါရွိေသာ ႏြားလားဥႆပ၊ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီတည္းဟူေသာ ဆန္စပါးပြားမ်ားသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အဓိကေက်းဇူးရွင္ မိခင္ဘခင္ႏွင့္တူေသာ ႏြားလားဥႆပ၊ ဘုရားရွင္၏ ေျခေတာ္စက္တြင္ပါေသာ ႏြားလားဥႆပ၊ ရခိုင္တို႔၏ ၁၂ ရာသီစက္တြင္ ပါေသာ ျဗိႆရာသီ ရုပႏြားလားဥႆပ သာျဖစ္ေၾကာင္းကို ဦးရာဇ္ေျမမဂၢဇင္း အမွတ္ (၁၀) စာမ်က္ႏွာ (၄၁ - ၄၃) တြင္ ရွင္းလင္းေရးသားခဲ့ျပီး ျဖစ္ပါသည္။
ယခုတစ္ဖန္ ဤေဆာင္းပါးတြင္ ေ၀သာလီဒဂၤါးတြင္ ပါရွိေသာ အမွတ္တံဆိပ္သည္ သီရိ၀စၦလံုး၀ မဟုတ္ေၾကာင္းကို ရွင္းလင္းေရးသား သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။
မ. ဆ. လ အစိုးရေခတ္တြင္ ရခိုင္ကိုျပည္နယ္ေပးျပီး ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီ၏ ပထမအၾကိမ္ ဒုတိယအစည္းေ၀းတြင္ အဖြဲ႕၀င္ (၁၂) ဦးပါ၀င္ေသာ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္းေပးခဲ့ပါသည္။ ယင္းအဖြဲ႕တြင္ ဆရာၾကီးဦးဦးသာထြန္းလည္း အဖြဲ႕အျဖစ္ပါ၀င္ပါသည္။
ဤအဖြဲ႕မွ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေအာင္လံ၊ ရခိုင္ျပည္နယ္တံဆိပ္၊ ရခိုင္ရိုးရာ ၀တ္စံုမ်ားကို ေလ့လာေဖၚထုတ္ျပီး စာတမ္းတစ္ေစာင္ ေရးသားခဲ့ပါသည္။ ျပည္နယ္ေအာင္လံႏွင့္ ျပည္နယ္တံဆိပ္တြင္ ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ တံဆိပ္ကို သီရိ၀စၦဟု ေဖၚျပထားပါသည္။ သီရိ၀စၦျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းထားသည္မွာ “ေ၀သာလီ စျႏၵားမင္းတုိ႔၏ ဒဂၤါးတြင္ ခတ္ႏွိပ္သံုးစြဲေသာ ပံုျဖစ္သည္။ ဤတံဆိပ္ကို ဒဂၤါးတြင္သာမက ရာဇပလႅင္မုတ္တံကဲမ်ား၊ ဘုရားတန္းေဆာင္း မုတ္တံကဲမ်ား၊ တံခါးမုတ္စီးမ်ားတို႔တြင္ အျမဲသံုးစြဲခဲ့ၾကသည္၊
သီရိ၀စၦမွာ ၾကက္သေရ မဂၤလာ အျဖာျဖာႏွင့္ျပည့္စံုသည္ဟု
အဓိပၸါယ္ရသည္ဟူ၍ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုထားသည္၊ ယင္းအထဲတြင္ သေကၤတမ်ားစြာ
ပါရွိသည္” ဟူ၍ ရွင္းလင္းေရးသားထားသည္။ တံဆိပ္တြင္ပါ၀င္ေသာ
အစိတ္အပိုင္းမ်ားကိုလည္း ေအာက္ပါအတိုင္း အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုထားသည္။
ေနႏွင့္လ
ေန ႏွင့္ လ တို႔မွာ ပထမဆံုးရခိုင္ဟူေသာ အမည္ကိုခံယူျခင္းမွစ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ မင္းတို႔သည္ ေနလအမည္ရွိေသာ ဘြဲ႕ထူးဂုဏ္ထူး အမည္မ်ားကို ခံယူခဲ့ၾကသည္။ သူရိယမင္းဆက္၊ စျႏၵားမင္းဆက္ ဟူ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသည္။ ေန လ တို႕သည္ ကမာၻ၏တန္ဆာမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္အေလွ်ာက္ အေအးႏွင့္ အပူ၊ အလင္းႏွင့္ အေမွာင္ အက်ိဳးႏွင့္အျပစ္တို႔ကို ထင္ရွားေစႏိုင္ေသာ သတၱိရွိၾကသည္။ ေနမင္းႏွင့္တူေသာ အက်င့္၊ လမင္းႏွင့္တူေသာ အက်င့္တို႔ ရွိၾကသည္။ ယင္းႏွင့္အတူ မင္းႏွင့္တကြ ျပည္သူတုိ႔သည္ သစၥာတရား တည္ၾကည္ရမည္။ ယဥ္ေက်း မႈအႏုပညာ စီးပြါးေရး အေျခအေနႏွင့္ အမ်ိဳးသားမ်ား လကၡဏာကို ေဖၚညႊန္းထားပါသည္။ ေနသည္ ကမာၻေျမျပင္ေပၚရွိ လူသတၱ၀ါတို႔ကို အလင္းေရာင္ေပးသည္၊ လသည္ ေအးျမၾကည္လင္ေသာ သာယာမႈတို႔ကို ေဒသဌာနမေရြး ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါမေရြး မွ်တေသာအေရာင္ကို ေပးတတ္သည္၊ လူသားသတၱ၀ါတို႔ အေပၚတြင္ ေအးျမၾကည္လင္ေသာ သစၥာတရားရွိသည္ကို ေဖၚညႊန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။
လက္၀ဲရစ္ ခရုသင္းႏွင့္ လက္ယာရစ္ ခရုသင္း
တုိင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ဘုရင္းမ်ား ဘိသိတ္ခံရာ၌ လက္၀ဲႏွင့္ လက္ယာရစ္ ခရုသင္းတို႔ျဖင့္ သစၥာေရစင္ျဖန္းရသည္၊ ေရစင္ျဖန္းရာတြင္ တိုင္းသူျပည္သား အေပါင္းတို႔အား၊ သစၥာ၊ သီလ၊ သမာဓိ တရားတို႔ျဖင့္ တရားသျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ အုပ္ထိန္းႏိုင္ပါေစ၊ တိုင္းသူျပည္သားတို႔ကလည္း သစၥာ၊ သီလ၊ ဓမၼ ရွိၾကပါေစ ဟူေသာ သရုပ္ကို ေဖၚေဆာင္ပါသည္။
စိန္ေတာင္
စိန္ေတာင္သည္ အလယ္ဗဟို တည့္တည့္တြင္ မ႑ိဳင္အျဖစ္ မားမားမတ္မတ္ ေျဖာင့္တန္းစြာ ရပ္တည္ထားသည္၊ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ သစၥာ၊ ဓမၼ တရားတို႔သည္ မင္းႏွင့္တကြ ျပည္သူတို႔အား တည့္တည့္မတ္မတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း၊ ခံယူလိုက္နာျခင္း၊ လကၡဏာကို ေဖၚျပထားပါသည္။
စိန္ေတာင္ေအာက္ခံ
စိန္ေတာင္ေအာက္ခံမွာ လျခမ္းသ႑န္ျဖစ္ျပီး စိန္ေတာင္အား အတိမ္းမေစာင္း ေျဖာင့္မတ္ တည္ရွိႏို္င္ရန္ မယိမ္းမယိုင္ေစျခင္းငွာ ေအာက္ခံျပဳထားျခင္းသေဘာကို သရုပ္ေဆာင္သည္။
ေရြးလံုး (၇) လံုး (ဗိႏၶဳ)
ရခိုင္တုိ႔သည္ ၾကတၱိကာနကၡတ္ႏွင့္ ယွဥ္သည့္လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ ၾကတၱိကာ နကၡတ္သည္ စပါးပင္ေျမမ်ား၏ လကၡာဏာကို ေဆာင္သည္၊ (တခ်ိဳ႕က်မ္း၌ ၾကယ္ခုႏွစ္ေကာင္ဟုဆိုသည္) ၾကတၱိကာ နကၡကိုမွီး၍ ထြန္ယက္ျခင္း၊ စိုက္ပ်ိဳးျခင္း၊ ရိတ္သိမ္းျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ၾကသည္၊ ရခိုင္ျပည္နယ္သည္ ၾကတၱိကာနကၡႏွင့္ ေလွ်ာ္ညီစြာ စပါးစိုက္ပ်ိဳးေရးကို အဓိကျပဳလုပ္၍ သက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း ေဆာင္ရြက္ရေသာ ျပည္နယ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ယင္းေၾကာင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္၏ အသက္ေသြးေက်ာျဖစ္ေသာ စီးပြားေရးႏွင့္ စိုက္ပ်ိဳးေရးလကၡဏာ သေဘာကို ေဆာင္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ျခဴးပန္း
ျခဴးပန္းသည္ အျမင့္ျမတ္ဆံုးေသာ ပန္းတစ္မ်ိဳးတြင္ပါ၀င္သည္၊ ျခဴးပန္းမွာ အပင္မွပြင့္ေသာ ပန္းမ်ိဳးမဟုတ္ေပ၊ ျခဴးေကာင္ဟုေခၚေသာ သတၱ၀ါတစ္မ်ိဳး၏ ခႏၶာကိုယ္လက္မွ ေပါက္ေရာက္ေနေသာ အေမႊးအမွင္တို႔၏ ပံုသ႑န္တြင္ အေခြေခြ အလိပ္လိပ္ ျဖစ္ေပၚေနျခင္းကို သရုပ္ေဖၚ၍ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု ဆရာတို႔သည္ ဘုရားေစတီ အေဆာက္အဦး၊ ပလႅင္၊ မုခ္တံကဲမ်ား၊ ထီးေဆာင္ နန္းေဆာင္စေသာ အေဆာက္အဦးတို႔တြင္ အေျပာက္အျပိန္းမ်ား ပန္းခက္ပန္းေခြ ပန္းလိပ္ပန္းႏြယ္မ်ား ထုလုပ္ရာတြင္ သရုပ္ေဖာ္၍ ထုလုပ္ခ့ဲၾကသည္၊ ပန္းခက္တို႔၏ အလယ္တြင္ ျခဴးေကာင္မ်ား ထုလုပ္ထားျခင္းေၾကာင့္ ျခဴးပန္းဟူ၍ေခၚသည္။ ျခဴးေကာင္တို႔သည္ လူအေပါင္းတို႔၏ ပစၥည္းဥစၥာမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ အသီးအႏွံတို႔ကိုလည္းေကာင္း လံုး၀ဖ်က္ဆီးျခင္းမရွိ၊ သူတို႔၏ သြားရာတြင္ အေမႊးအမွင္မ်ား တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ထိခိုက္၍ ဆြဲလြဲျမည္သံကဲ့သို႔ တျခြင္ျခြင္မည္သည္၊ ယင္းေၾကာင့္ ဆြဲလြဲငယ္မ်ားကို ျခဴငယ္ဟူ၍ေခၚသည္။ ပတသက္လွ်င္ တစ္ၾကိမ္သာ မွီ၀ဲျခင္းရွိသည္။ သူတပါး အမ်ိဳးအႏြယ္မ်ားကိုလည္း ဖ်က္ဆီးျခင္းမရွိ အျဗဟၼစရိယာ သိကၡာပုဒ္ကို ေစာင့္ထိန္းျခင္း၊ တိုင္းသူျပည္သားတို႔သည္လည္း မူဒိန္းတႏၱ မက်ဴးလြန္ၾကေစရန္ သရုပ္ေဆာင္ထားျခင္းျဖစ္သည္။
ဤသိရိ၀စၦတစ္ခုလံုး၏ သေဘာတရားမွာ သစၥာ ဓမၼရွိျခင္း လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရး၌ စပါးသီးႏွံမ်ား ပြါးမ်ားေစျခင္း၊ အလင္းႏွင့္အေမွာင္၊ အက်ိဳးႏွင့္ အျပစ္တရားတို႔ကို ဆင္ျခင္ႏိုင္ေစျခင္း၊ ေခတ္ႏွင့္ေလွ်ာ္ညီစြာ တစည္းတလံုးတည္း တည္ျမဲႏိုင္ေစျခင္း၊ ထြန္းသစ္ပြားမ်ား တိုးတက္ေစႏိုင္ေသာ သေကၤတ သေဘာမ်ားကို သရုပ္ေဆာင္ထားပါသည္ ဟူ၍ အေသးစိတ္ ဖြင့္ဆိုရွင္းလင္း ေရးသားထားသည္ကို ေလ့လာဖတ္ရႈရပါသည္။
အထက္ေဖၚျပပါ ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႕ေကာင္စီ ရခိုင္အလံ၊ ရခိုင္တံဆိပ္ ရခိုင္၀တ္စံု ျပဳစုေရးအဖြဲ႕၏ သီရိ၀စၦႏွင့္ ပတ္သပ္၍ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္္ဆိုခ်က္မ်ားသည္၊ သီရိ၀စၦဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္းဟူေသာ ေမးခြန္း၏ အဓိကအေျဖႏွင့္ လြဲေခ်ာ္ေနပါသည္။ သီရိ၀စၦဆိုသည္မွာ ဟိႏၵဴနတ္ဘုရားမ သီရိေဒ၀၏ ရုပ္ပံုအမွတ္ သေကၤတ (Logo) ပင္ျဖစ္သည္။ သီရိေဒ၀ီဆိုသည္မွာ ဗိႆႏိုးနတ္ဘုရား၏ ၾကင္ရာေတာ္ (ဇတၱိ) ပင္ျဖစ္သည္၊ သီရိေဒ၀ီ လက္ကားရား ေျခကားရားျဖင့္ ထိုင္ေနပံုကို လူတို႔ကၾကက္သေရရွိသည္၊ မဂၤလာအေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စံုသည္ဟု ယူဆၾကသည္၊ သူ၏ထိုင္ဟန္ကို အမွတ္သေကၤတျပဳျပီး မုခ္တံကဲ ရာဇပလႅင္ႏွင့္ ဒဂၤါးမ်ားတြင္ ခတ္ႏွိ္ပ္သံုးစြဲခဲ့ၾကသည္။ ဤအမွတ္သေကၤတကို သီရိ၀စၦဟု ေခၚသည္၊ သီရိ= သီရိေဒ၀ီ၊ ၀စာၦ = ေနျခင္း၊ သီရိ၀ိစာၦ (သီရိ၀ိစၦ) = သီရိေဒ၀ီ ထိုင္ေနပံုဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
သီရိ၀စၦပံုမ်ား
အထက္ေဖၚျပပါ သီရိ၀စၦပံုမ်ားတြင္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီမွ ထုတ္ႏႈတ္တင္ျပေသာ သီရိ၀စၦတြင္ ပါရွိသည့္ ေန လ၊ လက္၀ဲရစ္ ခရုသင္းႏွင့္ လက္်ာရစ္ ခရုသင္း၊ စိန္ေတာင္၊ စိန္ေတာင္ေအာက္ခံ၊ ေရြးလံုး၊ ျခဴးပန္း စသည္တို႔မွာ လံုး၀မပါ၀င္သည္ကို ေတြ႕ရလိမၼည္။ မည္သည့္ႏိုင္ငံတြင္မွ် သီရိ၀စၦကို ဤသေကၤတမ်ားျဖင့္ ပံုေဖၚထားသည္ဟူ၍ ေျပာဆို ေရးသား ၾကသည္မ်ားကို လံုး၀မၾကားဖူးပါ။
သုိ႕ေသာ္ ရခိုင္ေ၀သာလီ ဒဂၤါးတံဆိပ္တြင္ကား ယင္းသေကၤတမ်ား အားလံုးပါ၀င္ေနသည္ကို လူတိုင္းမ်က္၀ါးထင္ထင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္၊ ဤသေကၤတ အမွတ္လကၡဏာမ်ားသည္လည္း သီရိ၀စၦႏွင့္ လံုး၀သက္ဆိုင္မႈ မရွိသည္မွာ ထင္ရွားလွေပသည္၊ ဤသေကၤတ အမွတ္လကၡဏာမ်ားမွာ ရခိုင့္နည္း ရခိုင့္ဟန္ျဖင့္ ရခိုင္အေငြ႕အသက္္ ရခုိင္သရုပ္ ရခိုင္ပံုရိပ္မ်ားကို စနစ္တက် ဖန္တီးပံုေဖၚထားေသာ ရခိုင္မူပိုင္ Logo အမွတ္သေကၤတမ်ားပင္ ျဖစ္ၾကေပသည္။ သုိ႕ေသာ္ ယင္းသေကၤတမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႕ေကာင္စီ၏ အယူကြာဟခ်က္မ်ား ရွိေနပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္၏ ယူဆခ်က္ကို ေအာက္ပါအတိုင္း တင္ျပပါမည္။
ေနႏွင့္လ
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ေနမ်ိဳး လမ်ိဳးတို႔မွ ဆင္းသက္လာသည္။ သို႔ႏွင့္ ေခတ္ဦးရခိုင္ဘုရင္တို႔သည္ ေနဟူေသာ သူရိယ၊ လဟူေသာ စႏၵာ စသည့္ဘဲြထူးအမည္ နာမမ်ားကို မွည္ေခၚေလ့ရွိသည္။(ဥပမာ - စႏၵာသူရိယ၊ သူရိယစျႏၵား) စသည္တုိ႔ပင္ ျဖစ္ၾကသည္။ ရခိုင္ဘုရင္တို႔သည္ ေနမင္း၊ လမင္းတို႔၏ ဘြဲ႕အမည္မ်ားကို ခံယူၾကျပီး တိုင္းသူျပည္သားမ်ားအေပၚ ေနမင္း လမင္း ကဲ့သို႔က်င့္ၾကံ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကေပသည္။
လက်္ယာရစ္ ခရုသင္းႏွင့္ လက်္၀ဲရစ္ ခရုသင္း
သက္က်သာကီ၀င္ မင္းမ်ိဳးတို႔မည္သည္ ဘိသိတ္မဂၤလာကို မျဖစ္မေနခံယူၾကရသည္၊ မဂၤလာဘိသိတ္၏ အမွတ္သေကၤတ (Logo)သည္ ခရုသင္းပင္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္ဘုရင္တို႔သည္ သက္က်သာကီ၀င္ မင္းမ်ားျဖစ္ၾကသည့္အေလ်ာက္ ဘိသိတ္မဂၤလာကို ခံယူေလ့ရွိေသာ တရားေစာင့္ေသာ မင္းမ်ားပင္ ျဖစ္ၾကသည္ဟူ၍ ခရုသင္း နိမိတ္ပံုျဖင့္ ေဖာ္က်ဴးထားျခင္းျဖစ္သည္။
လွံမ
ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႕ေကာင္စီမွ စိန္ေတာင္ ေ၀သာလီေခတ္မွ ဘုရင္တို႔သည္ သိၾကားေပးေသာ အရိႏၵမာလွံပ်ံကို ပိုင္ဆိုင္ခဲ့ၾကသည္။ ရခိုင္ရာဇ၀င္တို႔တြင္ ေ၀သာလီ၏ ထီးတည္ နန္းတည္ဘုရင္ မဟာတိုဥ္းစျႏၵား မင္းၾကီးသည္ မဟာမုနိသိမ္ေတာ္တြင္ ရက္ရွည္ဥပုဒ္ ေဆာက္တည္ေနစဥ္ ေလးရက္ေျမာက္ေသာေန႔၌ ေလးဗဟိုလ္ရုတ္ ခုႏွစ္နာရီေက်ာ္အခ်ိန္တြင္ အရိႏၵမာလွံပ်ံကို သိၾကားလာေပးသည္။ လွံပ်ံအရိုးကား ေရႊသံုးေတာင္ရွိ၏၊ မိုးၾကိဳးလက္ေကာက္ ငါးျခည္ကိုင္၍၊ အေခြးလည္း မိုးၾကိဳးျဖစ္၏ အသြားကား စိန္သြားသံုးမိုက္ရွိ၏ ေအာက္မီးပြင့္ကား အနီ ေအာက္ခံကား ပတၱျမား ဟူ၍ေတြးရသည္။
စႏၵားမင္းဘြဲ႕(ေပမူ)တြင္ “ထြန္းလင္းၾကက္သရည္၊ လူျပည္ေက်ာ္ေသာင္း၊ မင္းေကာင္းရာဇာ၊ ေက်ာက္လွီကားမွာ၊ ကိုးဆယ္ေပၚေရး ေလာင္းေတာ္ဘုန္းရွင္၊ ဘုန္းအင္တြင္ျဖိဳး၊ အာဏာမိုးလို႕၊ နန္းရိုးစဥ္လာ၊ ေ၀သာလိမွာ၊ မင္းျဖစ္လွာေသာ္၊ စၾကၠာအမွန္၊ လွံပ်ံေလးရ၊ ဘုန္းေတာက္သံျငား၊ စျႏၵားေလ” ဟူ၍ေတြ႕ရသည္။
လွံသြားသည္ အာဏာစက္ကို ေဖာ္ညႊန္းသည္၊ ရခိုင္ႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အခ်ာ အာဏာစက္ကို ေဖာ္က်ဴးသည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေျခေတာ္စက္အစံုတြင္ ပထမဆံုးေတြ႕ရေသာ သေကၤတအျဖစ္ “ဦးစြာအစ၊ လွမ္အိမ္မြန္း” ဟူ၍ေဖာ္ျပသည္၊ ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ရခိုင္ဘုရင္စျႏၵားမင္းတို႔ ပိုင္ဆိုင္ခဲ့ေသာ အရိႏၵမာလွံပ်ံ၏ သေကၤတ ရခိုင္ႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ စူးယွက္ထက္ျမတ္မႈ၏ နိမိတ္ပံု (Logo) ပင္ျဖစ္သည္။
လျခမ္း
ရခိုင္ျပည္နယ္ေကာင္စီက စိန္ေတာင္ေအာက္ခံဟု အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုပါသည္၊ ကၽြန္ေတာ္က ရခိုင္ကမ္းေျခ လျခမ္းေျမကို ေဖၚက်ဴးထားသည္ဟု ယူဆပါသည္။
ေရႊလံုး(ဗိႏၶဳ)(၇ လံုး)
ရခိုင္ျပည္၏ နကၡတ္မွာ ၾကတၱိကာျဖစ္သည္၊ ဤေရြးလံုး (ဗိႏၶဳ)(၇) လံုးမွာ ၾကတိၱကာ နကၡတ္တြင္ပါ၀င္ေသာ ၾကယ္စဥ္စု (၇) လံုးကို ေဖၚက်ဴးထားျခင္း ျဖစ္သည္။
သဇင္ပန္း
ရခိုင္ျပည္နယ္ ေကာင္စီက ျခဴးပန္းဟုဆိုပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္က ရခိုင္ျပည္၏ ေတာ္၀င္ပန္း ဦးေဆာက္ပန္း ျဖစ္သည့္ သဇင္ပန္းႏွစ္ခက္သာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုခ်င္ပါသည္။
ရခိုင္ျပည္နယ္ ျပည္သူ႔ေကာင္စီမွ ရခိုင္ေအာင္လံ၊ ရခိုင္တံဆိပ္ႏွင့္ ရုိးရာ၀တ္စံုမ်ား ျပဳစုေရးအဖြဲ႕တြင္ ကၽြန္ေတာ္၏ဘခင္ ဦးဦးသာထြန္းကိုယ္တုိင္ ပါ၀င္ခဲ့ပါသည္။ ထိုစဥ္က ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ပင္ ဘခင္ကို ကူညီေဆာင္ရြက္ခဲ့ဖူးပါသည္။ ဤေ၀သာလီေခတ္ ဒဂၤါးပါ တံဆိပ္ကို ရခိုင္ေအာင္လံႏွင့္ ရခိုင္တံဆိပ္မ်ားတြင္ သံုးစြဲရန္ေရြးခ်ယ္ခဲ့ရာတြင္၎ ယင္းေ၀သာလီ ဒဂၤါးတံဆိပ္တြင္ ပါ၀င္ေသာ အမွတ္သေကၤတ လကၡဏာမ်ားကို အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုရာတြင္၎ ကၽြန္ေတာ္၏ဘခင္ ဦးဦးသာထြန္း၏ အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ား မ်ားစြာပါ၀င္ခဲ့ပါသည္။ သို႕ေသာ္ ေ၀သာလီေခတ္ဒဂၤါးတံဆိပ္ကို သီရိ၀စၦဟု ကင္ပြန္းတပ္အမည္ေပးခဲ့သည့္ အထဲတြင္ကား ဦးဦးသာထြန္းပါ၀င္ လိမၼည္မဟုတ္ပါ။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ သေကၤတႏွင့္ ပတ္သက္၍ ယဥ္ေက်းမႈ၀န္ၾကီးဌာနမွ ထုတ္ေစေသာ ၁၉၆၃ ခု ဧျပီလထုတ္ ျပည္ေထာင္စု ယဥ္ေက်းမႈစာေစာင္ (စာ - ၁၄၀ - ၁၄၅) “ ေ၀သာလီေခတ္ ဒဂၤါးမ်ား” ေဆာင္းပါးတြင္ ဦးဦးသာထြန္းကိုယ္တိုင္ ေရးသားထားသည္မ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ပါက ထင္ရွားလွပါသည္။ ယင္းေဆာင္းပါးပါ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း အႏွစ္ခ်ဳပ္တင္ျပပါမည္။
၁။ ႏြားလားရုပ္
ႏြားလားရုပ္၏ မ်က္ႏွာတည့္တည့္တြင္ ျပိႆရာသီ၏ နကၡတ္ပံု အ၀ိုင္းသ႑န္ ေလးခုပါရွိသည္။ ျပိႆရာသီကို စျႏၵားမင္းမ်ားသည္ အထြဋ္အျမတ္ျပဳေသာ မဂၤလာရွိေသာလ၊ ဘိသိတ္သြန္းေလာင္းေသာလ ဟူ၍ယူဆျပီးႏြားလားကို အျမတ္တႏိုးသံုးစြဲထားသည္။
၂။ မကုဋ္သရဖူေတာ္၏ ထိပ္ထက္တြင္ ေနႏွင့္လ ပံုသ႑န္ခတ္ႏွိပ္ထားသည္။
၃။ သရဖူေတာ္မွာလည္း အလယ္ဗဟိုလ္၌ ၾကာငံုသ႑န္ အနားတဘက္ တခ်က္၌ ၾကာခ်ပ္သ႑န္ႏွင့္ အေပၚ၌စီး၍ သဇင္ပန္းေခြသ႑န္ ေအာက္ေျခတြင္ ဗိႏၶဳေပါက္ငယ္ ခုႏွစ္ခုခတ္ႏွိပ္ထားသည္။
၄။ ၾကာငံု၏ အဓိပၸါယ္မွ ဘဒၵဘပ္ကမာၻတြင္ ငါးဆူေသာ ဘုရားတို႕၏ ပြင့္အပ္ေသာ နိမိတ္ျဖစ္သျဖင့္ ယင္းနိမိတ္ပံုကို ဗဟိုျပဳထားသည္။
၅။ သဇင္ပန္းအဓိပၸါယ္မွ ၎အခ်ိန္မွ ယေန႔တိုင္ေအာင္ ရခိုင္အမ်ိဳးသားတို႔သည္ သဇင္ပန္းကို အထြဋ္အျမတ္ဟု ယူဆလွ်က္ ဦးေခါင္းထက္၌ ပန္ဆင္ေလ့ရွိၾကသည္။
၆။ ဗႏၶဳငယ္ (၇) ခု၏ အဓိပၸါယ္မွာ ရခိုင္တို႔၏ နကၡတ္ျဖစ္ေသာ ၾကတၱိကာ နကၡတ္ လံုးေရပင္ျဖစ္သည္။
၇။ ေနႏွင့္လ ပံုသ႑န္မွာ အဆိုပါ စႏၵရားမင္းမ်ိဳးတို႔မွာ သူရိယစႏၵရားမင္းဆက္မွ ဆင္းသက္လာေသာ အထိန္းအမွတ္အျဖစ္ ခတ္ႏွိပ္ျခင္းျဖစ္သည္။
၈။ ဤသေကၤတမ်ား အားလံုးစုေပါင္းထားေသာ ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ တံဆိပ္ကို ဦးဦးသာထြန္းက “သရဖူ” ဟူ၍ ေရးသားထားပါသည္။
မွန္ပါသည္ ဦးဦးသာထြန္းယူဆ သကဲ့သို႔ ေ၀သာလီေခတ္ မင္းတို႔သည္ ရခိုင္တို႔၏သေကၤတ အထိန္းအမွတ္ လကၡဏာအေပါင္းႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ အမွတ္တံဆိပ္ကို မင္းတို႕၏အကုိဋ္ေတာ္ အေရွ႕မ်က္ႏွာ အလယ္တည့္တည့္တြင္ သရဖူေတာ္ တံဆိပ္အျဖစ္ ခတ္ႏွိပ္ခဲ့ၾကေပလိမၼည္။
ေပါင္ကားရား လက္ကားရားျဖင့္ ထိုင္ေနေသာ ဟိႏၵဴနတ္ဘုရား သီရိေဒ၀ီ၏ သေကၤတ သီရိ၀စၦမွာ ေ၀သာလီႏွင့္ လံုး၀မဟပ္စပ္ေပ၊ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ အမွတ္သေကၤတ အေငြ႕အသက္ လံုး၀မပါေသာ အမွတ္တံဆိပ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္၏တံဆိပ္အျဖစ္၎ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ သေကၤတအျဖစ္၎၊ ခတ္ႏွိပ္ခဲ့လိမၼည္ဟု လံုး၀မယံုႏိုင္ပါ၊ ေ၀သာလီဒဂၤါးပါ အမွတ္တံဆိပ္သည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၏ အေငြ႔အသက္ အမွတ္သေကၤတ၊ အသက္၀ိဉာဏ္မ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနေသာ ရခိုင္မ်ိဳးရိုးဗီဇ စစ္စစ္ေပါင္းမ်ားစြာကို ေပါင္းစပ္ေဖၚက်ဴးထားေသာ တံဆိပ္တစ္ခု ပင္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ အမ်ိဳးသားသေကၤတ အသက္၀ိဉာဏ္တန္ဘိုး (value) ေပါင္းမ်ားစြာျဖင့္ ဖန္တီးထားေသာ သရဖူေတာ္မွာ ရခိုင္ဒဂၤါး ရခိုင္ဘုရင္တို႔၏ မကိုဋ္ေတာ္တြင္ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားစြာ ခတ္ႏွိပ္သံုးစြဲခဲ့ၾကမည္မွာ ေသရွာလွပါသည္။
တက္ထြန္းနီ (ေျမာက္ဦး)
၂၅ . ၁၂ . ၁၂
0 comments:
Post a Comment