Friday, 10 October 2014

သံတြဲၿမိဳ႕ ကဝိသာရ ဂုိဏ္းအုပ္ဆရာေတာ္



(အ႐ွင္စကၠိႏၵ၏ “ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈမ်ား” အမွတ္ (၈)၊ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလထုတ္မွ)
ဆရာေတာ္သည္ ရခိုင္မင္းလက္ထက္တြင္ ထင္႐ွားေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ပါး ျဖစ္ခဲ့သည္။ သံတြဲၿမိဳ႕၌ သာသနာျပဳ ဂုိဏ္းခ်ဳပ္၊ ဂိုဏ္းအုပ္ဟူ၍လည္း သိရသည္။ ဘြဲ႔တံဆိပ္ေတာ္ကို ေထာက္ထားက မင္းဆရာ ရာဇဂု႐ုျဖစ္ေၾကာင္း ထင္႐ွားသည္။ ထိုဆရာေတာ္ ရ႐ွိခဲ့ေသာ တံဆိပ္ အျပည့္အစံုကား “ကဝိသာရာဘိ သီရပဝရ အဂၢမဟာဓမၼ ရာဇာဓိရာဇဂ႐ု” ဟူ၏။
ထိုဆရာေတာ္သည္ ရခိုင္သမၼတမင္းထိတိုင္ သံတြဲၿမိဳ႕၌ သီတင္းသံုး ေနထိုင္ခဲ့သည္။ သံတြဲၿမိဳ႕ အပါအဝင္ ရခိုင္တစ္ျပည္လံုးကို ဘုိးေတာ္မင္း သိမ္းပိုက္အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကလည္း သံတြဲၿမိဳ႕၌ပင္ တည္႐ွိၿမဲတည္႐ွိေနသည္။
ထိုစဥ္ ျမန္မာၿမိဳ႕ဝန္မ်ား၏ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းကို ၁၁၄၉-ခု၊ တေပါင္းလတြင္ ေဆာင္း႐ြက္ခဲ့ရေလသည္။
ဆရာေတာ္သည္ သာသနာျပဳ လုပ္ငန္းျဖင့္သာမကဘဲ စာေပ ရာဇဝင္က်မ္းမ်ားကိုလည္း ေရးသားခဲ့သည္။ က်မ္းဂန္ဖက္၌ကား အဖူးေျပာဆိုေနရန္ လိုအပ္မည္မထင္။ ရခိုင္အမ်ဳိးသား သမိုင္းရာဇဝင္မ်ားကို
စာင့္ေ႐ွာက္ ထိန္းသိမ္း လာခဲ့သည္ဟု ယံုၾကည္ၾကရသည္။ ထိုေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ ေရးသားျပဳစုခဲ့ေသာ ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံု၊ မဟာပညာေက်ာ္ေလွ်က္ထံုးတို႔က သက္ေသခံေနသည္။
ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံုကို ယခုတိုင္ မွီျငမ္း အားကိုးေနၾကရသည္။ ရာဇကၠမသေခၤပက်မ္း၌ ဦးစႏၵမလာ ဆရာေတာ္က ဦးကဝိသာရ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္သည္ ဒိုးေဝေရး ရာဇဝင္ေဟာင္းမွ ၁၁၄၉ ခုႏွစ္ ထုတ္ႏႈတ္ေရးသည္ ဆို၏။ ဆရာေတာ္ ဦးဉာဏ (ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ အထက္ေက်ာင္းေတာင္) က ျပည္ရာဇဝင္မွ ထုတ္ႏႈတ္ေရးသားခဲ့သည္ ဆို၏။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အမ်ဳိးသားျပတိုက္၌ ႐ွိေသာမူတြင္ ရခိုင္ႀကီးမင္း အေရးေတာ္ပံုဟုဆို၏။
ထို႔အျပင္ ၄င္းမူ၌ ဒိုးေဝ၏ ရာဇဝင္ကို မူလရာဇဝင္ႀကီးက ႏႈတ္ေကာက္၍ ၁၁၄၉ ခု၊ တေပါင္းလဆန္း (၅)ရက္ေန႔၊ ဒြါရာဝတီၿမိဳ႕ သာသနာျပဳဆရာေတာ္ ကဝိသာရေရးသည္ဆို၏။ ျမန္မာစာပါေမကၡ ျဖစ္ေသာ တကၠသိုလ္ ေမာင္ေမာင္ႀကီး၏ စာမ်က္႐ႈ (၂၈၉) တြင္လည္း ရခိုင္ဆရာေတာ္ ျပဳစုဟု အတည္ျပဳၾကစို႔ဟူ၍ ဆံုးျဖတ္ထားသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္ မီးစက္ႀကီးပံုႏွိပ္တိုက္မွ ခရစ္ ၁၈၈၁ ခုႏွစ္၊ ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံုကို ပံုႏွိပ္ခဲ့ရာ အဂၢမဟာဓမၼရာဇာဓိရာဇဂု႐ု ဆရာေတာ္ဟူ၍ ေရးသားခဲ့သည္။
ခရစ္ ၁၉၂၃ ခုႏွစ္ထုတ္ သုဓမၼဝတီပံုႏွိပ္တိုက္႐ိုက္မူတြင္ အေရးေတာ္ပံု ငါးေစာင္တြဲ၌ ရခိုင္ဆရာေတာ္ ဘုရား ေရးသည္ဟု ေဖာ္ျပထား၏။
ကၽြႏု္ပ္တို႔ ရခိုင္မွ ရ႐ွိေသာ ေပမူတြင္ ရခိုင္ျပည္ႀကီးစာေခၚ ရခိုင္ျပည္ႀကီးမင္းတို႔ အေရးေတာ္ပံုဆို၏။ (က) ခ်ပ္မွ (စ်)ခ်ပ္ေပ အထိပါ႐ွိ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရးသားေသာပုဂၢိဳလ္မွာ ရခိုင္ဆရာေတာ္ ဦးကဝိသာရ ပင္ျဖစ္ေၾကာင္းထင္႐ွားသည္သာတည္း။
ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံု၌ သကၠရာဇ္မ်ားကို ေ႐ွ႕ပိုင္း၌ ေဖာ္ျပေလ့မျပဳခဲ့။ ေလာင္းၾကက္ၿမိဳ႕ပ်က္သည့္ သကၠရာဇ္ ၆၉၅ ခုမွ စတင္၍ ေဖာ္ျပပါ႐ွိ၏။
မဟာပညာေက်ာ္ ေလွ်ာက္ထံုး
ဆရာေတာ္သည္ မဟာပညာ္ေက်ာ္ေလွ်ာက္ထံုးဟူ၍လည္း က်မ္းတစ္ေစာင္တစ္ဖြဲ႔ ျပဳစုခဲ့သည္။ တစ္ခ်ဳိ႕က သီးျခားက်မ္းမဟုတ္ဘဲ ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံုမွ မဟာပညာေက်ာ္၏ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ားကို သီးျခား ထုတ္ႏႈတ္ ေရးသား ထားျခင္းတစ္ခုဟုသာ ဆို၏။
ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံုကို စာေစာင္၌လည္း မဟာပညာေက်ာ္၏ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ားသည္ ထက္ဝက္ေက်ာ္
 ေက်ာ္ျဖစ္သည္ဆို၏။ ဓညဝတီ အေရးေတာ္ပံုဆိုလွ်င္ ရခိုင္ပညာ႐ွိ အမတ္ေပါင္းစံုတို႔၏
 ေလွ်ာက္ထံုးေပါင္းစံုက်မ္းဟုဆိုႏိုင္ရာသည္။
ပဟာပညာေက်ာ္ေလွ်ာက္ထံုးတြင္ က်မ္းၿပီးနိဂံုးမွာ ဝညဝတီအေရးေတာ္ပံုႏွင့္ ထပ္တူပင္ျဖစ္၏။ ပဟာပညာေက်ာ္ေလွ်ာက္ထံုးသည္ ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံုႏွင့္ ထပ္တူပင္ျဖစ္၏။ ပဟာပညာေက်ာ္
လွ်ာက္ထံုးသည္ ဓညဝတီ အေရးေတာ္ပံုပါ ပဟာပညာေက်ာ္ႏွင့္ ဆိုင္ရာ အခန္းက႑မ်ားကိုသာ မင္းပါႀကီး (မင္းဗာႀကီး)လက္ထက္ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ားလည္း ေတြ႔ရ၏။ ထို႔အျပင္ ဒသရာဇာမင္း ဘိသိက္ခံပံုကို အစီအရင္၊ စစ္ခ်ီ၊ တိ၊နိမိတ္ စေသာအခ်က္မ်ား၊ သိမွတ္ဖြယ္ရာမ်ားလည္း ေတြ႔႐ွိရ၏။
ထို႔ျပင္ ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံုႏွင့္ အေရးအသားကြဲျပားခ်က္မ်ားကုလည္း ေတြ႔ရရာ က်မ္းသီးျခား သာ ျဖစ္ႏိုင္ၿပီး ထိုဆရာေတာ္ပင္ အစီအစဥ္တစ္မ်ဳိးျဖင့္ ထုတ္ႏႈတ္ျပဳစု ထားျခင္း ျဖစ္ႏိုင္ရာသည္။
မဟာပညာေက်ာ္ေလွ်ာက္ထံုးကို ထံုးပံုဝတၳဳတို႔၌ လည္းေကာင္း၊ ဖတ္စာတို႔၌လည္းေကာင္း
ကာက္ႏႈတ္ခ်က္ ေတြ႔ႏိုင္၏။ အစံုအလင္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံသုေတသနအသင္းမွ တစ္ႀကိမ္ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝခဲ့ဖူးသည္။ ဟံသာဝတီ ပံုႏွိပ္တိုက္ မွလည္း ခရစ္ ၁၉၆၄  ခုႏွစ္က တစ္ႀကိမ္ ထုတ္ေဝခဲ့ဖူးေပ၏။
ဆရာေတာ္၏ စာေပႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဤမွ်သာေတြ႔ရ၏။ ဆရာေတာ္ကား က်မ္းဂန္စာေပ၌ ထင္႐ွားေသာ တံဆိပ္ေတာ္ရ ဆရာေတာ္ပင္တည္း။ ဆရာေတာ္၏ ေဖာ္ျပပါ စာေပႏွစ္က်မ္းကပင္ ေလာကီေလာကုတၱရာ ဗဟုသုတ စံုလင္လွသည္။ က်မ္းဂန္ကိုးခ်က္မ်ား၊ ေလာကနီတိက်မ္းမ်ား၊ ထိုထိုက်မ္းထြက္ထံုး၊ နိဂံုး၊ လကၤာ စသည္မ်ားက အင္အားအျဖစ္ ေဖာ္ျပ သက္ေသခံေနသတည္း။
အသွ်င္ဝါသဝ
က်မ္းကိုးမ်ား
၁။ ဓညဝတီအေရးေတာ္ပံု (၁-သံေတာ္ဆင့္ မီးစက္ပံုႏွိပ္တိုက္မူ၊ ၂- သုဓမၼဝတီမူ၊ ၃- အမ်ဳိးသားျပတိုက္မူ၊   ၄- ရခိုင္မွ ေပမူ)
၂။ မဟာပညာေက်ာ္ေလွ်ာက္ထံုး (ဟံသာဝတီပံုႏွိပ္တိုက္၊ ၁၃၂၆/၁၉၆၄)
  
(မွတ္ခ်က္)  ဦးစကၠိႏၵက ဦးဝါသဝကေလာင္အမည္ျဖင့္ ဒြါရာဝတီ ၿမိဳ႕နယ္မဂၢဇင္း၊ ၁၉၉၄ ခု၊      စက္တင္ဘာလထုတ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
………………………www.kyaukphru.com ဘေလာ့မွ...

0 comments:

Post a Comment